Blog
Czasem gdy chcemy wybudować jakieś obiekt budowlany dostajemy odmowę np. wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę ponieważ przepisy techniczo-budowlane nam na to nie pozwalają. W takich przypadkach nasze SOS ( lub jak kto woli help help help :) winniśmy kierować do art. 9 Ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1186 z późn. zm.) i instytucji odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych.
Zgodnie z art. 9 Ustawy Prawo budowlane ,,W przypadkach szczególnie uzasadnionych dopuszcza się odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, o których mowa w art. 7. Odstępstwo nie może powodować zagrożenia życia ludzi lub bezpieczeństwa mienia, a w stosunku do obiektów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 - ograniczenia dostępności dla osób niepełnosprawnych, o których mowa w art. 1 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r., w tym osób starszych, oraz nie powinno powodować pogorszenia warunków zdrowotno-sanitarnych i użytkowych, a także stanu środowiska, po spełnieniu określonych warunków zamiennych”.
,,Od 2016 r. do 2018 r. do ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa wpłynęło ok. 9 000 wniosków o udzielenie upoważnienia do wyrażenia zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych dla budynków. Średni czas załatwienia sprawy wynosił od 1,5 do 2 miesięcy, pod warunkiem, że wniosek nie wymagał uzupełnienia”. (Informacja z uzasadnienia do projektu z dnia 31 lipca 2019 r. USTAWY z dnia........20l9 r. o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw)
Jak możemy zauważyć takich przypadków nie jest mało. O tym jaki przypadek jeszcze szczególnie uzasadniony ustawa Prawo budowlane nam nie mówi. Co na to orzecznictwo sadów administracyjnych?
Jak wskazuje NSA (WYROK II OSK 1353/17)
,,Celem art. 9 ust. 1 ustawy - Prawo budowlane jest umożliwienie modyfikacji szczegółowych i bezwzględnie obowiązujących przepisów techniczno-budowlanych w wyjątkowych stanach faktycznych, w których nie jest możliwe zastosowanie się do nich, z uwagi na różnego rodzaju okoliczności. Ocena, czy w danej sytuacji ma miejsce taki "szczególnie uzasadniony przypadek" należy do organów administracji architektoniczno-budowlanej, które powinny dokonać tego w oparciu o analizę materiału sprawy, w tym treści przepisu, od którego ma być udzielone odstępstwo, ukształtowanie nieruchomości, na której ma być realizowany obiekt, stan zagospodarowania nieruchomości sąsiednich, ocenę proponowanych rozwiązań w świetle wiedzy technicznej, itp. okoliczności. Organy muszą przy tym mieć na uwadze, że zgodnie z art. 4 ustawy - Prawo budowlane każdy ma prawo do zabudowy nieruchomości gruntowej, do której wykaże swoje prawo do dysponowania nią na cele budowlane, pod warunkiem zgodności zamierzenia budowlanego z przepisami. Zgodność ta polega m.in. na poszanowaniu występujących w obszarze oddziaływania obiektu uzasadnionych interesów osób trzecich, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 9 tej ustawy”.
Z kolei W OPOLU (WYROK WSA II SA/Op 35/19) stwierdził iż ,,wskazany w art. 9 ust. 1 p.b. - jako przesłanka odstąpienia "przypadek szczególnie uzasadniony" stanowi klauzulę generalną, której treść powinna być ustalona przez organ w procesie interpretacji dokonywanej na gruncie danego stanu faktycznego. Dotyczy on takich stanów faktycznych, w których z uwagi na różnego rodzaju szczególnie ważne okoliczności, nie jest możliwe zastosowanie ogólnie obowiązujących przepisów techniczno-budowlanych. Podkreślić przy tym trzeba, że zastosowania odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych nie można traktować jako zasady. Organ stosujący prawo ma obowiązek ocenić cały materiał dowodowy, w szczególności rozważyć takie okoliczności mające wpływ na rozstrzygnięcie, jak: treść przepisu techniczno-budowlanego, od którego ma być udzielone odstępstwo, istniejące warunki odnoszące się do nieruchomości, której dotyczą roboty budowlane, stan zagospodarowania tej nieruchomości i nieruchomości sąsiednich, a w świetle zasad wiedzy technicznej także warunki proponowanych rozwiązań”.
W mojej ocenie fajnie również ukazał to NSA (Wyrok II OSK 2495/16),,Za przesłankę szczególnie uzasadnionego przypadku, o jakim mowa w art. 9 p.b. należy uznać sytuację kiedy inwestor pomimo wykazania prawa do dysponowania nieruchomością budowlaną i przeznaczenia terenu na którym położona jest ta nieruchomość, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na taki cel - nie może zrealizować swego prawa podmiotowego jakim jest prawo zabudowy nieruchomości gruntowej, ze względu na przepisy techniczno-budowlane”.
Zapewniam iż obecnie konstrukcja art. 9 budzi wiele wątpliwości (mógłbym o tym dyskutować wiele godzin wskazując na wątpliwości organów administracji architektroniczno-budowlanej, nadzoru budowlanego ale również inwestorów :) którymi podzielę się z Państwem po planowej nowelizacji Prawa budowlanego, gdyż ostatni projekt nowelizacji Prawa budowlanego z 31 lipca 2019 roku który zawiera również zmiany w zakresie tej instytucji także wszystkich problemów nie rozwiązuje.
Aktualności / BLOG
Kancelaria Radcy Prawnego
Michał Krasiński
Zadzwoń do Mnie:
+48 604 558 221
Aenean sagittis mattis purus ut hendrerit. Mauris felis magna, cursus in venenatis ac, vehicula eu massa. Quisque nunc velit, pulvinar nec iaculis id, scelerisque in diam. Sed ut turpis velit. Integer dictum urna iaculis vestibulum finibus. Etiam tempus dictum rhoncus. Nam vel semper eros. Ut molestie sit amet sapien vitae semper. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas.
Aktualności
Jesteśmy najlepsi
Created with WebWaveCMS
Copyright by Kancelaria Radcy Prawnego Michał Krasiński