Blog
Poniżej chciałbym Państwu przedstawić słów kilka i przepisy nt budowy masztów telefonii komórkowej ( tak 5G również tu się zalicza)
Regulacja tzw. Tarczy 2.0 I definicja przenośnych masztów antenowych ( w mojej ocenie może być rozumiana bardzo szeroko) które mogą zostać wykonane na zgłoszenie robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę :
Art. 21. W ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.5) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) przenośnym wolno stojącym maszcie antenowym – należy przez to rozumieć wszelkie konstrukcje metalowe bądź kompozytowe, samodzielne bądź w połączeniu z przyczepą, rusztem, kontenerem technicznym, lub szafami telekomunikacyjnymi, posadowione na gruncie, wraz z odciągami, balastami i innymi elementami konstrukcji, instalacją radiokomunikacyjną i infrastrukturą zasilającą, przeznaczone do wielokrotnego montażu i demontażu bez utraty wartości technicznej;”;
2) w art. 29 dodaje się ust. 5 w brzmieniu: „5. Przepisów ust. 3 i 4 nie stosuje się do przedsięwzięć, o których mowa w ust. 1 pkt 12, polegających na bu-dowie i przebudowie przenośnych wolno stojących masztów antenowych, w przypadku, gdy inwestorem jest przed-siębiorca telekomunikacyjny lub podmiot, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomu-nikacyjne (Dz. U. z 2019 r. poz. 2460 oraz z 2020 r. poz. 374 i 695).”;
3) w art. 30 po ust. 5e dodaje się ust. 5f–5i w brzmieniu: „5f. Do wykonywania robót budowlanych polegających na budowie lub przebudowie przenośnych wolno sto-jących masztów antenowych w przypadku, gdy inwestorem jest podmiot, o którym mowa w art. 29 ust. 5, można przystąpić w terminie 3 dni roboczych następujących po dniu doręczenia organowi administracji architektoniczno--budowlanej zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1. 5g. Organ administracji architektoniczno-budowlanej może wnieść sprzeciw do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 5f, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zgłoszenia wyłącznie w przypadku, gdy wykonanie robót budowla-nych lub obiektu objętego zgłoszeniem może spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia. 5h. W przypadku wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w ust. 5g, organ administracji architektoniczno--budowlanej zobowiązuje inwestora do wstrzymania wykonywania robót budowlanych lub do rozbiórki obiektu. 5i. Przepisy art. 29 ust. 5 i 5f–5h stosuje się podczas stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo sta-nu klęski żywiołowej.”.
Art. 31 ust.
Obecnie obowiązująca Ustawa Prawa budowlane z dnia 7 lipca 1994 roku (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1186 z późn. zm) i art. 29 ust. 2 pkt. 15 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt. 3B
2. Pozwolenia na budowę nie wymaga wykonywanie robót budowlanych polegających na:
15) instalowaniu stanowiących albo niestanowiących całości techniczno-użytkowej urządzeń, w tym antenowych konstrukcji wsporczych i instalacji radiokomunikacyjnych, a także związanego z tymi urządzeniami osprzętu i urządzeń zasilających, na obiektach budowlanych;
Art. 30. [1. Zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej wymaga, z zastrzeżeniem art. 29 ust. 3 i 4:
3) budowa ogrodzeń o wysokości powyżej 2,20 m i wykonywanie robót budowlanych polegających na instalowaniu:
b) urządzeń o wysokości powyżej 3 m na obiektach budowlanych;
Zwracam uwagę iż jeśli chodzi o zgłoszenie robót nie wymagająych pozwolenia na budowę to jest tutaj mowa o instalowaniu. W sytuacji gdy instalacja taka oznacza rozbudowę istniejących wcześniej konstrukcji antenowych bądź przebudowę obiektu (art. 3 pkt 6 i 7a pr. Bud.) wymagane będzie już pozwolenie.
Jak wskazał WSA w Opolu wyrok z dnia 17.12.2017 roku, II SA/Op 538/17 - ,,Wobec powyższego, po dokonanej analizie i ocenie wykonanych robót, organy prawidłowo uznały, iż w realiach tej sprawy zasadnym jest przeprowadzenie procesu legalizacji samowoli budowlanej w trybie art. 48 ust. 2 i ust. 3 ustawy p.b. Jak wykazano, poza montażem trzech projektowanych anten sektorowych [...] z grupy [...] (oraz trzech opcjonalnych anten sektorowych [...]) i sześciu projektowanych anten radioliniowych z grupy [...] oraz konstrukcji wsporczych niezbędnych do ich mocowania, zmiany mocy nadawania istniejącej anteny radioliniowej z grupy [...], montażem projektowanej nakładki stalowej na istniejącej ramie, montażem projektowanego podestu obsługowego, montażem barierki praz ustawieniem projektowanych urządzeń technicznych /2x [...]/ na projektowanej nakładce oraz przeprowadzeniem trasy kablowej, roboty te obejmowały także demontaż istniejących anten sektorowych, demontaż istniejącego podestu obsługowego wraz z barierką ramy przewidzianej pod [...]. Równocześnie organ podał, że w związku z wykonanymi robotami budowlanymi nastąpiła zmiana parametrów stacji bazowej telefonii komórkowej, stąd powinna być kwalifikowana jako przebudowa lub rozbudowa obiektu, a zatem nie może być uznana za montaż urządzeń na istniejącym obiekcie budowlanym. Odnotować jedynie można w tym miejscu, że ewentualna zmiana parametrów obiektu winna być kwalifikowana jako przebudowa lub rozbudowa stacji bazowej, a nie montaż urządzeń na istniejącym obiekcie budowlanym (por. wyrok NSA z dnia 26 stycznia 2012 r.,sygn. akt II OSK 2145/10, LEX nr 112311). Jeśli zatem zdemontowanie niektórych znajdujących się na wieży anten i zamontowanie na niej nowych (także dodatkowych), skutkowało zmianą parametrów użytkowych stacji bazowej telefonii komórkowej, to działanie takie będzie spełniać wymogi przebudowy obiektu budowlanego”.
Nowe brzmienie art. 29 Ustawy Prawo budowlane wejdzie w życie z dn. 19.09.2020 r. Można zatem wskazać iż:
3. Nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, wykonywanie robót budowlanych polegających na:
3) instalowaniu: a) na obiektach budowlanych stanowiących albo niestanowiących całości techniczno-użytkowej urządzeń, w tym antenowych konstrukcji wsporczych i instalacji radiokomunikacyjnych, a także związanego z tymi urządzeniami osprzętu i urządzeń zasilających, o wysokości powyżej 3 m,
4. Nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, wykonywanie robót budowlanych polegających na:
3) instalowaniu: a) na obiektach budowlanych stanowiących albo niestanowiących całości techniczno-użytkowej urządzeń, w tym antenowych konstrukcji wsporczych i instalacji radiokomunikacyjnych, a także związanego z tymi urządzeniami osprzętu i urządzeń zasilających, o wysokości nieprzekraczającej 3 m,
Jak można zauważyć po nowelizacji zasady budowy się nie zmienią jednak ustawodawca w mojej ocenie słusznie zdecydował się uprościć przepisy art. 29 i następne w celu łatwiejszego posługiwania się nimi i interpretacji.
Podsumowując:
- Maszty przenośne w rozumieniu Tarczy 2.0 – mogą zostać wykonane na zgłoszenie
- budowa, przebudowa, rozbudowa masztów biorąc pod uwagę regulacje Prawa budowlanego wymagają pozwolenia
- instalowanie masztów o wysokości przekraczającej 3 m na obiektach wymaga zgłoszenia
- instalowania masztów o wysokości która 3 m nie przekracza nie wymaga zarówno pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia
Ponadto należy również pamiętać o przepisach Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ( miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu np w przypadku budowy masztu) oraz ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko - ocena oddziaływania na środowiska , decyzja środowiskowa.
Wobec różnych głosów i środowiska wyrażam nadzieje iż przedstawiciele rządu wraz z autorytetami- inżynierami w odpowiedniej specjalności, naukowcami
z krajowych uczelni opracuje jakieś wspólne stanowisko dotyczące szkodliwości lub braku takiej szkodliwości dla organizmów żywych dotyczących masztów i technologii 5G.
Aktualności / BLOG
Kancelaria Radcy Prawnego
Michał Krasiński
Zadzwoń do Mnie:
+48 604 558 221
Aenean sagittis mattis purus ut hendrerit. Mauris felis magna, cursus in venenatis ac, vehicula eu massa. Quisque nunc velit, pulvinar nec iaculis id, scelerisque in diam. Sed ut turpis velit. Integer dictum urna iaculis vestibulum finibus. Etiam tempus dictum rhoncus. Nam vel semper eros. Ut molestie sit amet sapien vitae semper. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas.
Aktualności
Jesteśmy najlepsi
Created with WebWaveCMS
Copyright by Kancelaria Radcy Prawnego Michał Krasiński