Blog

03 marca 2025
  A, że co Ty będziesz robił ?  Jak to w klasyku będę grał w
24 lutego 2025
  Dwudziesty trzeci odcinek Roboty budowlane § pisane r.pr. Michała Krasińskiego. Czyli o prawie budowlanym,aktach
01 września 2020
#20 Kształtujprawem: Nowelizacja Prawa budowlanego wchodzi w życie 19 września 2020 roku – Co mówią nam przepisy przejściowe ?
gray pillars

 

 

 

USTAWA z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (t.j.Dz.U. z 2020 r., poz. 471, 695,782) to jedna z największych nowelizacji Prawa budowlanego w ostatnich latach. W niniejszym wpisie chciałbym wskazać przepisy przejściowe dotyczące Ustawy Prawo budowlane, które mówią nam którą ustawę i w jakich przypadkach należy stosować (konkretnie też w niektórych przypadkach odnosząc się do jej poszczególnych regulacji) obecnie obowiązująca (sprzed nowelizacji) , czy tą po nowelizacji. W niektórych przypadkach przepisy przejściowe wskazują na okres czasu w którym będziemy mogli dokonać wyboru i np. zastosować przepisy ustawy sprzed nowelizacji.

 

A więc zaczynamy poniżej przedstawiam poszczególne artykuły w/w ustawy nowelizującej z krótkim komentarzem ;)

 

 

Art. 25. Do spraw uregulowanych ustawą zmienianą w art. 1, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, przepisy ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

 

Komentarz: Jak można zauważyć wszelkie sprawy wszczęte i nie zakończone do dnia 19 września 2020 roku będą objęte przepisami Ustawy Prawo budowlane sprzed nowelizacji. Wszczęcie i zakończenie takich postępowań należy rozumieć w odniesieniu do przepisów KPA.

 

Art. 26. W terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy inwestor do wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę albo wniosku o zatwierdzenie projektu budowlanego, albo zgłoszenia budowy może dołączyć projekt budowlany sporządzony na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym.

 

Komentarz: Inwestor w terminie 12 miesięcy od dnia 19 września 2020 roku może do wniosku do wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę albo wniosku o zatwierdzenie projektu budowlanego, albo zgloszenia budowy dołączyć projekt budowlany sporządzony na podstawie dotychczasowych przepisów (czyli 4 egzemplarze razem z projektem technicznym)

 

 

Art. 27. 1. Do zamierzeń budowlanych realizowanych w oparciu o projekt budowlany sporządzony na podstawie przepisów dotychczasowych:

1) w przypadkach, o których mowa w art. 25 i art. 26,

2) dla których przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy wydano ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę albo dokonano skutecznego zgłoszenia – przepisy ustaw zmienianych w art. 1–4, art. 6 oraz art. 8–24 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

2. Jeżeli projekt budowlany, o którym mowa w ust. 1, wymaga uzgodnienia na podstawie przepisów ustaw zmienianych w art. 2 oraz w art. 3, uzgodnień tych należy dokonać na podstawie przepisów tych ustaw w brzmieniu dotychczasowym.

 

Komentarz: Jak można przeczytać w uzasadnieniu do projektu w/w nowelizacji ,,W przepisach wskazano również, że w przypadku realizacji zamierzeń budowlanych, na podstawie ostatecznej decyzji pozwolenia na budowę czy też skutecznego zgłoszenia, wydanych przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy, obowiązują przepisy dotychczasowe.

W związku z powyższym przepisy dotychczasowe będą stosowane w przypadku:

  1. spraw wszczętych i niezakończonych;

  2. gdy zamierzenie budowlane realizowane jest na podstawie decyzji pozwolenia na budowę lub skutecznego zgłoszenia, wydanych przed wejściem w życie projektowanej ustawy;

gdy inwestor wystąpi w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy z wnioskiem o wydanie decyzji pozwolenia na budowę, zatwierdzenie projektu budowlanego albo dokona zgłoszenia, dołączając do wniosku projekt budowlany sporządzony na zasadach dotychczasowych”. Takie oto zatem mamy wskazane przypadki stosowania przepisów dotychczasowych.

 

Art. 28. Do spraw, o których mowa w art. 25–27:

1) stosuje się:

a) przepisy art. 36a ust. 5 i art. 40 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,

b) przepisy art. 36a ust. 5b ustawy zmienianej w art. 1;

2) nie stosuje się przepisów art. 36a ust. 5a ustawy zmienianej w art. 1.

 

Komentarz: Jak można przeczytać w uzasadnieniu do projektu w/w nowelizacji: ,,Projektant, dokonując kwalifikacji istotnego odstąpienia od projektu budowlanego, będzie opierał się na brzmieniu przepisów nadanych projektowaną ustawą, które umożliwiają zakwalifikowanie, jako nieistotnego odstąpienia od projektu, większego zakresu robót budowlanych. Dodatkowo możliwość przeniesienia decyzji pozwolenia na budowę również będzie mogła odbywać się na podstawie projektowanej ustawy, ”.

Zatem nowe przepisy będziemy stosować w odniesieniu do:

- istotnego odstępstwa od projektu dołączonego do pozwolenia na budowę

- przeniesienia decyzji o pozwoleniu na budowę

 

 

Art. 29. Do wniosków o udzielenie odstępstwa od przepisów techniczno--budowlanych złożonych do organów administracji architektoniczno-budowlanej i nierozpatrzonych przez te organy przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy art. 9 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

 

Komentarz: Wnioski o udzielnie odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych złożone do organu i nie rozpatrzone do dnia 19 września 2020 roku będą podlegały nowym przepisom omawianej nowelizacji. Zwracam uwagę że ustawodawca już jasno określił że nie będzie to możliwe w postępowaniach prowadzonych przez organy nadzoru budowlanego dotyczących naruszeń ustawy, w obecnie obowiazującej ustawie były co do tego wątpliwości interpretacyjne zarówno organów jak również składów orzekających w sądach administracyjnych, ale można było przyjąć że było to również możliwe.

 

Art. 30. Dzienniki budowy, montażu i rozbiórki wydane lub ostemplowane przez organy administracji architektoniczno-budowlanej albo nadzoru budowlanego przed dniem wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie art. 45 ust. 10 ustawy zmienianej w art. 1 zachowują ważność i są prowadzone w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 45 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym.

 

Komentarz: Takie dzienniki budowy, montażu i rozbiórki wydane lub ostemplowane przez organy aab przed dniem 19 września 2020 roku zachowują swoją ważność i należy je prowadzić w takich sposób jak dotychczas czyli w zgodzie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia.

 

 

Art. 31. 1. Przepisów art. 45b i art. 45c ustawy zmienianej w art. 1 nie stosuje się do tablic informacyjnych oraz ogłoszeń zawierających dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia wyprodukowanych lub umieszczonych na terenie budowy przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

2. Tablice informacyjne oraz ogłoszenia, o których mowa w ust. 1, wyprodukowane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy mogą pozostać na terenie budowy albo być umieszczone na terenie budowy po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, pod warunkiem że są zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 45 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym.

 

Komentarz: Podobnie jak wyżej takie tablice informacyjne lub ogłoszenia dotyczące bioz zachowują swoją ważność i należy je prowadzić w takich sposób jak dotychczas czyli w zgodzie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia.

 

Art. 32. Nie można wszcząć uproszczonego postępowania legalizacyjnego, o którym mowa w art. 49f ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w stosunku do obiektów budowlanych, do których wydano przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy decyzję o nakazie rozbiórki.

 

Komentarz: Ustawodawca nie wskazuje czy chodzi o decyzje o nakazie rozbiórki (ostateczna i prawomocną) należy więc przyjąć że po prostu chodzi o decyzje nawet nieostateczną. W takich zatem przypadkach postępowania uproszczone w zakresie legalizacji nie będzie mogło zostać wdrożone pomimo wniosku złożonego przez inwestora.

 

Art. 33. W przypadku wymierzenia kary, o której mowa w art. 57 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy przepisu art. 59i ustawy zmienianej w art. 1 nie stosuje się.

 

Komentarz:

 

W przypadku wymierzenia kary za nielegalne użytkowanie obiektu budowlanego na podstawie obecnie obowiązującej ustawy nie stosuje się przepisów o możliwości wielokrotnego wymierzania tej kary. Ustawodawca wyszedł bowiem z założenia iż sytuacja obywateli ukaranych w trybie obecnie obowiązujących przepisów nie może zostać pogorszona po wprowadzeniu nowelizacji , a mamy to do czynienia z możliwość wielokrotnego nakładania takich kar.

 

Reasumując jak można zauważyć ustawodawca przewidział w przepisach przejściowych różne warianty stosowania ustawy nowej, jak również ustawy poprzednio obowiązującej oraz okres przejściowy po 19 września 2020 roku kiedy możemy zastosować przepisy ustawy jeszcze poprzednio obowiązującej. Wydaje się to nieco skomplikowane, zwłaszcza dla osób będących zwykłymi (bez znajomości stosowania prawa w praktyce, umiejętności dokonania wykładni przepisów) inwestorami budującymi np. budynki mieszkalne jednorodzinne. Stosując Prawo budowlane w praktyce w odniesieniu do naszego stanu faktycznego powinniśmy powyższe mieć zawsze na uwadze.

Mam nadzieje że niniejszy artykuł na moich blogu pomoże Państwu poruszać się sprawnie po przepisach przejściowych!

Aktualności / BLOG

Kancelaria Radcy Prawnego

Michał Krasiński

 

Zadzwoń do Mnie:

+48 604 558 221

Umów się już dziś.

03 marca 2025
  A, że co Ty będziesz robił ?  Jak to w klasyku będę grał w
24 lutego 2025
  Dwudziesty trzeci odcinek Roboty budowlane § pisane r.pr. Michała Krasińskiego. Czyli o prawie budowlanym,aktach

Aenean sagittis mattis purus ut hendrerit. Mauris felis magna, cursus in venenatis ac, vehicula eu massa. Quisque nunc velit, pulvinar nec iaculis id, scelerisque in diam. Sed ut turpis velit. Integer dictum urna iaculis vestibulum finibus. Etiam tempus dictum rhoncus. Nam vel semper eros. Ut molestie sit amet sapien vitae semper. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. 

Aktualności

Jesteśmy najlepsi

Created with WebWaveCMS

Copyright by Kancelaria Radcy Prawnego Michał Krasiński